Utvärdera mässa med enkät ifrån Examinare.

2014-10-17

För att säkra att er mässinsats inte går till spillo och samtidigt förfina er mässinsats till nästa gång kan ni utvärdera mässan med en enkät. När en mässa arrangeras spenderas en stor del pengar och tid för att förbereda arbetet och hur företagets presenteras. Men hur uppfattar era besökare egentligen er mässmonter? Vilka delar av er dialog fastnar och hur stor del av de som besöker er monter kommer ihåg era nya nyheter samt användningsområden. Utvärdera mässa kan man göra på många sätt, vi kommer i denna artikel beskriva två som vi ser det mest lämpliga tillvägagångssätt.

Utvärdera mässa metod 1, efter metoden även kallad ”sink-in method”: Genom att samla alla e-postaddresser ifrån mässan och använda Examinares snabba importfunktion kan ni snabbt skicka ut en enkät direkt på mailen för att utvärdera mässinsatsen. Ni kommer att bli förvånad av resultatet! Denna metod bygger på att man skickar ut till alla som ger er ett visitkort och att de är informerade innan. Det brukar vara ok om man nämner detta vid er dialog. När man ska utvärdera mässa via e-post måste man se till att det inte har gått för lång tid innan ni skickar ut själva enkäten. Ifall det dröjer mer än 2 veckor kan det ibland vara bättre att ringa personerna i fråga. Sink-in method är bäst inom 2-5 dagar ifrån mötestillfället.

- Ni kan varva frågorna med kontrollfrågor.

- Ni får större svarsfrekvens ifall ni ger bort något.

- Håll antalet frågor nere till max 10.

- Undvik att gissa, låt Examinare skapa frågorna ifall ni inte vet alls.

Utvärdera mässa metod 2, under tiden metoden även kallad ”Instant method”: Denna metod gäller mässor av allmän karaktär som till exempel en mässa med fokus på Business to Consumer (B2C). Det handlar om att skapa en publik enkät med en tillhörande QR-kod eller ett SMS-in nummer som sedan era besökare använder att scanna och besvara ett antal frågor som sedan ni använder till att vaska fram leads till er säljavdelning. Denna metod behöver alltid ha ett lockpris för att fungera. Privatperson besvarar inte frågor av ren vilja utan ett pris. Det finns så klart många typer av pris. Dock är det som alla andra tävlingar, dyrare pris = mer svar.

- Ni kan informera alla kunder om specialerbjudanden i frågorna.

- Priser måste finnas för Privatpersoner ska svara.

- Max antal frågor 20 stycken ifall priset är stort nog.

- Prospektkunder besvara oftast inom 10 minuter.

- Undvik att gissa, låt Examinare skapa hela projektet.

När man vill utvärdera mässa är det mycket rekommenderat att man marknadsför denna enkät i form av posters för att fylla sin säljpipeline i slutändan. För att få tillbaka sin investering på satsningen ska det helst vara 20% eller fler av de som svarar på frågorna som vaskas fram samt att max 20% av de som identifieras ska kunna bära den totala kostnaden av utvärderingen. Hör med oss på Examinare för en plan för att utvärdera mässa.

Den här artikeln handlar om Undersökningsverktyget Examinare.
Vår tjänst för att framgångsrikt själv skapa undersökningar i mobil, stationär, kiosk.

Läs mer

Kontakta Examinare

+46(0)8-559 26 800
+46(0)31-785 92 50
+46(0)40-688 76 00
+46(0)44-880 09 00


Offertförfrågan

Offertförfrågan

Ta reda på hur Examinare kan hjälpa dig! En av våra Examinare-experter kommer att kontakta dig inom kort för att diskutera dina behov och hur du kan dra nytta av Examinares lösningar.

Fyll i formuläret så kontaktar vi dig inom kort.

Företag *

Namn *

Telefon (Till exempel: +46700000000) *

E-post *

Beskriv den tjänst du vill att vi ska tillhandahålla.
(När e-postmeddelandet har mottagits kan du ladda upp filer till biljettmeddelandet som skapas.)

Ungefärlig budget
(Ange ungefärligt och inkludera valuta) *

Anti-spam fråga

9+6= *

Newsletters from Examinare